Sidor

2 november 2011

Han bytte metal mot folkblues
Joakim Malmborg är Old Kerry McKee, ett femmannaband i en kropp.
I morgon spelar han på Uddevallakassetten.


Foto: Daniel Falk
Old Kerry McKee

Namn:
Joakim Malmborg
Född: 4 april 1985
Bor: I en stuga i Tomtebacka utanför Lerum

– Jag brukade skriva musik i mitt gamla band och då hade jag oftast trummor och de andra instrumenten klart i huvudet. När man spelar alla instrument själv slipper man helt enkelt att kompromissa . . .
Joakim Malmborg började spela musik under gymnasietiden. Då bodde han på Klädesholmen och det var bara dödsmetal som gällde. För tre och ett halvt år sedan sadlade han om fullständigt. Han la sin gamla metalkarriär på hyllan och bytte fyra elgitarrer mot en akustisk. Han lämnade bandet och blev sin egen raspiga countryorkester. Med vänsterfoten spelar han tamburin. Den andra pulserar slag över bastrumman. Från knät rasslar tunga kedjor i takt och panflöjten hittade han hemma efter en fest.
– Old Kerry McKee föddes när jag fick låna en box skivor med Johnny Cash. Sedan halkade jag in på Bob Dylan, läste en bok om honom och började gräva i blues- och countrymusiken.
Inspirationen kommer även från Daniel Norgren som också ska spela på Uddevallakassetten.
– När jag lyssnade på Daniel Norgren tänkte jag ”Vilken kille! Vilken röst! Så vill jag också kunna sjunga”. Men sen vill man ju inte göra något som någon annan redan gjort. Så jag började med gitarren och byggde sedan vidare med de andra instrumenten som jag hade liggandes hemma.
Drömmen nu är att få åka till den amerikanska södern och göra spelningar där.
– Jag älskar allt som har med amerikansk folkblues att göra. Banjos, whiskey
och gammal slav- och fängelsemusik.

Inga kommentarer: